Med Peer Gynt til Norges perler 1. til 5. juni 2015

 

 

 

Med Peer Gynt til Norges Perler 1. til 5. juni 2015

 

                        

                                                          Ut på tur, aldri sur !

Et kortsammendrag :                                                                                              27.06.2015

Turansvarlige: Tom Johansen, Roger Johansen og Conni Skoglund.33 deltakere.

Mandag 1.juni : Buss (07.00) Oslo - Dombås, tog Dombås - Åndalsnes,  buss Åndalsnes - Molde (17.00).  Hotell Alexandra. 426 km. med buss, 114 km medtog, sum 540 km

Tirsdag 2.juni : Sightseeing Molde, Atlanterhavsveien T/R, til hotell, ca.100 km

Onsdag 3.juni : Buss (08.20) Molde - Trollveggen - Trollstigen  - ferje Linge /Eidsdal - Ørneveien -Geiranger (15.00) - Union hotell . Norsk fjellmuseum (Film "Fra fjell tilfjord") Buss 140 km.

Torsdag4.juni : (11.05) Ferje Geiranger - Hellesylt - Loen - Skei (lunsj)- Bremuseet - Sogndal (18.00).  QualityHotel Sogndal. Buss 200 km.

Fredag 5.juni : Planer endret pga. Sognefjell stengt av snø. Ny rute ( 08.00): Kaupanger - Årdalstangen - Øvre Årdal - Tyin - Fagernes (lunsj) - Bagn - Oslo(16.00) Buss 327 km.

Reisentotalt ca. 1300 km.

Referenten må ta forbehold mht. det konkrete innhold. Det varnoen informasjoner som vår utmerkede guide, Tom,  ga og som dessverreikke havnet i min personlige memory. Det mangler nok også noen vitser og artigereplikker, men hvordan skulle en kunne referere korrekt  en forøvrig utmerket snakkoman ?  OBS!klokkeslett på bildene er ca. 2 timer feil !

 

Vi er påvei !

Mandag 1.juni presis kl. 07.00 sto 33 reiseklare og forventningsfulle  klare på Bussterminalen ( mye takket værereisegeneralens skremmende advarsler om deadline for avreise).

              

     Den gode gjeter  med sine lydigeflokk                                           Veteraner                                                                Forventning

Den eneste som ikke hadde fått skikkelig varsel var sjåførensom kom noen minutter for sent, noe som ble hurtig tilgitt. Han hetforresten  Terje og var en likandeshallingdøl, stø sjåfør med humør. Humør var det også i sjefs-reisearrarrangørTom (Johansen) og det skulle vise seg å holde hele turen til ende. Med iturkomiteen var også Roger (Johansen) og Conni (Skoglund). Med et såprofesjonelt team måtte denne turen bli vellykket,  fant vi ut.

Det var medreisende av varierende alder, men en pekte seg ut,nemlig Ørnulf Ranger med sine 101 år. Sprek ut og inn av bussen ved de flestestopp for fotografering skulle det vise seg etter hvert, fantastisk!

Turen ut av byen gikk motsatt av  morgenrushet så vi kunne se hva de som ikkeer pensjonister hadde å stri med hver dag. Det var grått og litt regn, men hvagjorde vel det, taket var tett og forventningene var store. Det var imponerendeveiarbeider på gang langs Mjøsa og etter 140 km svingte vi inn påbensinstasjonen på Rudshøgda for en kort pause.

Det ble utlevert et spørreskjema med varierte spørsmål somskulle leveres på kvelden, mye tisking, visking (og litt kikking) ble detunderveis.

Lillehammer ble passert i fin stil og så fulgte  Hafjell,Kvitfjell, Hundorp (DaleGudbrand). Ved Kvam prøvde vi å få øye på statuen avPrillarguri som varslet bøndene om skottene slik at de ble stanset i 1612 . I1940 var det også harde kamper der mellom tyskerne og nordmenn og engelskmenn.så general Pellengahr fikk reist en ny støtte som minnet om at engelskmenn var  slått der to ganger. Han fikk ros av øverstkommanderendei Norge og sendte bilde til Hitler i Berlin, men den 8. mai 1945  ble revet nedog steiner og bronseplakett ble kastet i elva.

Vi var framme på Dombås kl. 12.20 og der ble det en god lunsjpå Frichs kafeteria (med innlagt info av verten).

 

    

Påfyll av mat og drikke på Frichskafe, Dombås                 NSB kommer irett tid                                           Raumadalen

 Det ble noen minutterfri før toget kom "dampende" inn på stasjonen kl. 14.10 og vi kunnesette oss ned i komfortable stoler og nyte utsikt og informasjon nedover denvakre Romsdalen. Banen er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Byggingen starteti 1912 med opptil 600 mann og enkel redskap og sto ferdig i full lengde i 1924.

Stadig kunne vi se hvordan Rauma kastet seg utfor den enefossen etter den andre. Kjente navn som Lesjaskogvatnet (ligger på vannskilletmed utløp i begge ender!) og Bjorli vintersportssenter. En severdighet, som vi ironisknok ikke ser mye til da det  er envendetunell inne i fjellet, men den berømte Kylling steinbue-bru kunne vi se ogfotografere, for toget slakket av på farten når det var nødvendig.

Og hvem kunne vi takke det for? Jo, den utrettelige Tom haddesnakket med konduktøren på stasjonen, fått vite at toget var et vanlig tog uteninnlagt turistinfo, men med sin medfødte sjarm får han det endret tilturistversjonen med innlagt informasjon, sakte fart og brosjyrer, ja, dengutten!

Vi skulle kunnet oppleve å se den berømte Trollveggen ogRomsdalshorn, men lave skyer og regn satte en effektiv stopper for det, så iÅndalsnes bar det rett i bussen med kurs for Molde. En båttur ble det også fraÅfarnes til Sølsnes, men  det viste segfort at det ikke var Taxfree-salg ombord (og heller ikke på de senere båtturenedessverre)

Bussen svingte opp foran Quality Hotel Alexandra og snart varvi installert på pene rom. Vi så ikke noe til den vakre fjellrekken på andresiden av fjorden for et Cruiseskip med et utall av dekk og lugarer stengte fordet. En deilig treretters middag ga mulighet til nye bekjentskaper.Spørrekonkurransen skulle belønnes, men som vinneren sa, med Google påmobiltelefonen, så er det ikke lenger lett å stille spørsmål som stiller allelikt. Det har vært en lang og opplevelsesrik dag, så de fleste tok tidligkvelden. Forventningene til resten av turen er store nå !

    

 Frokost på Alexandra hotel, Molde|                         Klar til sightseeing                                         PåVarden med utsikt over Molde

Tirsdag 2.juni.

Vi står  kl. 09,00 klarfor en bussrunde i byen med lokal guide, Jonas, en sprek pensjonert lærer somvisste alt om byen og byens historie. Riktignok kjørte vi i de samme veiene opptilflere ganger, men til gjengjeld fikk vi høre om steder vi ikke fikk sett. I1940 var Molde sentral som havn for allierte militærtransporter, men mest kjenter nok at Norges gullbeholdning på  49 (!)tonn som var fjernet fra Norges bank natten til 9. april (til tyskernes storeoverraskelse og fortvilelse) på forskjellig vis var transportert hit, her blelastet over på skip for videre transport. Så godt som hele byen ble utslettetav gjentatte tyske bombeangrep. Ellers er byen kjent for Glamox fabrikker,Røkkeløkka (Molde stadion) og Seilet hotell. Vi kjørte opp til Vardenutsiktspunkt (412 moh) hvor vi fikk et fint inntrykk av byen og de flotteomgivelsene

På nedturen stoppet vi kl. 10.00 på Glomstua hvor kong Haakonog kronprins Olav oppholdt seg i aprildagene 1940. Her er også den berømteKongebjørka (den opprinnelige ble sagd ned av vandaler i 1983)  som vi alle nok har et forhold til og sominspirerte Nordal Grieg til å skrive diktet Kongen : "Slik vil kongen leve for oss, ved en sølvblek bjørkestamme, mot ennaken vårskogs mørke, står han ensom med sin sønn. Tyske bombefly er over."( )

  

                             Et fint motiv !                                     Interesserte tilhørere på historisksted                                     Minner

I det hele tatt var det en pen by vi fikk se med noe gammelt somsto igjen etter bombingen og mest nytt, før vi tok avskjed med vår guide ogsatte kursen for Atlanterhavsveien, et fantastisk veiprosjekt som i 2005 blekåret til "Århundrets norske byggverk" og som omtales som verdensvakreste bilreise!

Men først var det solid lunsj på Bryggjen i Bud med to slagsfiskeball, pølse, bacon,, kålrot mm. Her fikk vi også en historietime om stedetpå kjøpet.

  

 Bryggjen i Bud, mat med histikk                            Mange trivelige med rundt felles bord                             Enda flere 

Under krigen bygde tyskerne ved bruk av russiske krigsfangeret kystfort med fire store kanoner og flere små. For å få frie skuddfelt bledet meste av husene revet og folk flyttet ut. Gode og mette tok bussen oss ensving oppom festningen slik at vi kunne beskue anlegget.

            

Rester av Heeres-kustenbatterie 996         Atlanterhavsveien sett gjennom bussvinduet       Alt lagt til rette for rullestolbrukere

Det ble ikke tid til å gå innom Kystkulturmuseet på stedet,men interessant var det likevel. Og så Atlanterhavsveien da, den er ikke sålang, ca 8,5 km, men et imponerende stykke arbeid. PÅ returen stoppet vimidtveis på Eldhusøya hvor alt var lagt tilrette med turistanlegg og en fintanlagt "vei" til en spasertur rundt øya. Tid til litt i kroppen (ogkoppen) var det også før vi nå la  veien  tilbakeom Silnes og Eide. Mye fint å se underveis til hotellet. En ny god middag, hyggeligprat, en drink eller øl i baren og så var den dagen også over. Advarsel fra"ledelsen" om tidlig start i morgen.

Onsdag 3.juni.

En deilig frokost , men det regnet så vi kom oss raskt inn ibussen og var klar til avmarsj 08.20. Tilbake til Åndalsnes og en rask tur opplangs Rauma for om mulig se Trollveggen i dag, men den gang ei, like lave skyer,like trist regn og 9 grader, men vel verd et forsøk og en kvikk tur innombesøkssenteret.   Nå bar det oppover Isterdalen og forbiStigfoss. Nå skulle vi beskue fjellene Dronninga, Kongen og Bispen, men også dehadde gjemt seg bak skyer, så vi får holde oss til prospektkort og turistbrosjyrer.Men Trollstigen fikk vi med oss.

Fantastisk veistrekning  åpnet i 1936 med 11 buktende svinger. Detvar nok noen som hadde sug i magen når de kom i yttersving, men det gikk bra ogdet ble stopp på infosenteret 10.25. Nå var det bare 6 grader, noe som sank til4 grader og snø når vi var på toppen. På utsiktsplattingen, som også er etflott byggverk  vrengte paraplyene segfort vekk, så oppholdet utenfor bussen ble kort, uff for et vær !

  

                  Trollstigen i tåke og regn                                 Merkelig fasong på paraply !               Det fins ikke dårlig vær, bare - - -

Så bar det ned til Valldal og ferjen  (12.30) Linge/Eidsdalfør vi påny klatrer opp og kommer til Eidsvannet som har vært vår ypperlige guideToms drømmested i mange år (faktisk står fiskene der og venter med lengsel påat han skal komme og dra de opp). Her hadde han planlagt en stopp med besøk pågården tett ved veien, men det ble droppet pga. været, og synd var det. Vel,det bar videre (veiens høyeste punkt er på 620 meter) og så var det spennende :er det god sikt og er det noen Cruiseskip utenfor Geiranger ?

        

 Tåka  har lettet  og tre cruiseskip,                                                  Hurtigruta som bonuspremie                              Trange daler oghøye fjell

Jo, da, skydekket lå høyt nok og i første sving på Ørneveienlå utsiktsplattingen "Ørnesvingen" (13.20) og vi kunne se at hele 3 skiplå for anker! Som en ekstra bonus kom Hurtigruten på vei innover. Utsikten overfjorden var fantastisk, men været var skikkelig surt her også. Destohyggeligere var det derfor  etter ytterligere8,6 km og 11 slyng  på Ørneveien  å svinge inn foran Union Hotel og sette oss tilbords og avnyte en deilig lunsj. Rett ved hotellet ligger Norsk Fjordsenter ogdet besøket ble en interessant opplevelse der kl. 16.00.

                                              

Norsk fjordsenter Geiranger                                          Posten skal fram                                          Veteranbileri alle fasonger

Så bar det tilbake til hotellet hvor vi fikk tildelt rom.  Middag av klasse også denne gang, og så"same procedure as always"  etter egne valg. Vi ble anbefalt å ta en tur ikjelleren for å beskue hotelleierens veteranbilene og der var det mye nostalgiå skue.

Torsdag4.juni

Frokost kl. 08.00 i hyggelig selskap før vi hadde litt tidtil egen disposisjon. Også her var det lagt opp en fin spaservei (dvs. egentligen trapp med 302 trinn, så ikke noe for rullatorer her)  langs elva og fossen ned til kaia. Det varheller ikke nå noe supervær. så ventetiden ble brukt til en kaffekopp  og/eller butikkbesøk fram til ferjeavgang11.05.

  

Union hotel, foss og spaservei                    Vi venter på ferja Geiranger -Hellesylt                       Frivillig inn i hvalfiskens buk

Turen tar vel en time. Det var så surt at noen tur på dekkfristet ikke men vi  kunne beskue fossene"De syv søstre" (som var svært slanke dennegang på grunn av sen snøsmelting),men Friaren på motsatt side var mer vår-yr. De fraflyttede gårdene høyt oppe ognede ved fjorden ga inntrykk av hvilket slit det må ha vært å brødfø seg her.

         

            Den blide sjåfør fra Ål                                        De syv magre søstre                                    Ikke noe å si på humøret        

 I Hellesylt tok viplass i bussen igjen og etter en stund kom vi til Grodås og Hornindalsvannetsom er Europas dypeste innsjø med sine 510 meter, dvs at  bunnen ligger 450 under havets overflate ! Såbar det oppover igjen for n'te gang.  Ognå ble det litt av en tur i norsk natur ! Steder vi passerte i jevnt tempo varStryn, Loen (husk raset  i 1905 hvor detraste 870 000 tonn stein ned i Loenvatnet, flodbølge 40 m høy, 52 døde (av 61) ogi 1936 på samme sted da 1 mill kubikkmeter raste ut og ga flodbølge på 70meter, 74 døde), Olden, Utvik og Utvikfjellet (630 m), Byrkjelo og Skei (ogregnet gjorde det trutt og jevnt). Der var det stopp og lunsj hos AudhildVikens Vevstogo med ekte Vestlandskost. Hun hadde en stor butikk med mye fint, så her ble det nok handlet innjulegaver og annet av noen og enhver. Det ble en god time der før vi drovidere. Nå  var neste stopp på Bremuseetsom også hadde mye å vise fram.  

  

          Mammut- mamma på er på turmed barna                          Gratisasfalt-vask hele tiden                                  Modig kar !

En rask tur nedom Bokbyen (landets første) for en kikk gjennombussvinduet på den, før vi  kjørtegjennom Fjærlandtunnellen (6,3km) og kom til Sogndal 18.00 hvor vi bleinnkvartert på Quality Hotel Sogndal. Her var noe på gang for så mange bunadkledde har jeg ikke sett. Detviste seg å være ungdom som feiret sin skoleavslutning, et flott innslag.  Middagen var som forventet (vi begynner å blibortskjemte), og kveldens utskeielser fulgte vanlig mønster.

Fredag 5.juni 

Tidlig frokost og start kl. 08.00. Dagen bød på overraskelser:1. Det er sol !! 2. Den planlagte ruten over Sognefjell kan ikke tas, da veien ikke erbrøytet ferdig etter flere dagers  snøfall.  Veien over Filefjell var stengt på grunn avveiarbeider, så reiseleder og sjåfør stikker hodene sammen og resultatet blesom følger: Kaupanger, ferje Munnhelleren/Fodnes, (reisen sprites opp medspørrekonkurranse av Per Breen, mye artig der). Årdalstangen, Øvre Årdal med kort stans på utsiktspunkt før vi dro overfjellet til Tyinkrysset (hvor det også var veiarbeider) og videre forbi Lomentil Fagernes hvor det blir lunsj på  FagernesGjestegård.

Nå gjenstår bare en transport-etappe tilbake tilstartpunktet, noe som det synes som de fleste har innstilt seg på,  ut fra roen som har falt over den ellersvitale forsamlingen.

På den siste strekningen mot byen  ble det utvekslet hilsener og takk til sjåfør, turkomite og hilsener  til/fra oss alle.

Bussterminalen kl. 16.00 etter i alt ca. 1300 km (nesten somfra Oslo til Paris)

En alle tiders tur er til ende, synd for vi var blitt en så fin gjeng atturen for vår del gjerne kunne vart et par dager lenger. MEN, vi kan alltidsglede oss til hva den utmerkede turkomiteen vil finne på neste gang ! Vi venteri spenning.

Liv og Per Langseth

 

                                     

                                                           Blomster fra Sogndal tilarrangørene


Tidligere artikler