Med Peer Gynt til Norges perler 1. til 5. juni 2015

   

 

 

 

 

                        

                                                          Ut på tur, aldri sur !

Et kortsammendrag :                                                                                              27.06.2015

Turansvarlige: Tom Johansen, Roger Johansen og Conni Skoglund. 33 deltakere.

Mandag 1.juni : Buss (07.00) Oslo - Dombås, tog Dombås - Åndalsnes,  buss Åndalsnes - Molde (17.00).  Hotell Alexandra. 426 km. med buss, 114 km medtog, sum 540 km

Tirsdag 2.juni : Sightseeing Molde, Atlanterhavsveien T/R, til hotell, ca.100 km

Onsdag 3.juni : Buss (08.20) Molde - Trollveggen - Trollstigen  - ferje Linge /Eidsdal - Ørneveien -Geiranger (15.00) - Union hotell . Norsk fjellmuseum (Film "Fra fjell tilfjord") Buss 140 km.

Torsdag4.juni : (11.05) Ferje Geiranger - Hellesylt - Loen - Skei (lunsj)- Bremuseet - Sogndal (18.00).  QualityHotel Sogndal. Buss 200 km.

Fredag 5.juni : Planer endret pga. Sognefjell stengt av snø. Ny rute ( 08.00): Kaupanger - Årdalstangen - Øvre Årdal - Tyin - Fagernes (lunsj) - Bagn - Oslo(16.00) Buss 327 km.

Reisentotalt ca. 1300 km.

Referenten må ta forbehold mht. det konkrete innhold. Det var noen informasjoner som vår utmerkede guide, Tom,  ga og som dessverre ikke havnet i min personlige memory. Det mangler nok også noen vitser og artige replikker, men hvordan skulle en kunne referere korrekt  en forøvrig utmerket snakkoman ?  

 

Vi er påvei !

Mandag 1.juni presis kl. 07.00 sto 33 reiseklare og forventningsfulle  klare på Bussterminalen ( mye takket være reisegeneralens skremmende advarsler om deadline for avreise).

              

Den eneste som ikke hadde fått skikkelig varsel var sjåføren som kom noen minutter for sent, noe som ble hurtig tilgitt. Han het forresten  Terje og var en likandes hallingdøl, stø sjåfør med humør.

Humør var det også i sjefs-reisearrarrangørTom (Johansen) og det skulle vise seg å holde hele turen til ende. Med i turkomiteen var også Roger (Johansen) og Conni (Skoglund). Med et så profesjonelt team måtte denne turen bli vellykket,  fant vi ut.

Det var medreisende av varierende alder, men en pekte seg ut,nemlig Ørnulf Ranger med sine 101 år. Sprek ut og inn av bussen ved de fleste stopp for fotografering skulle det vise seg etter hvert, fantastisk!

Turen ut av byen gikk motsatt av  morgenrushet så vi kunne se hva de som ikke er pensjonister hadde å stri med hver dag. Det var grått og litt regn, men hva gjorde vel det, taket var tett og forventningene var store. Det var imponerende veiarbeider på gang langs Mjøsa og etter 140 km svingte vi inn på bensinstasjonen på Rudshøgda for en kort pause.

Det ble utlevert et spørreskjema med varierte spørsmål som skulle leveres på kvelden, mye tisking, visking (og litt kikking) ble detunderveis.

Lillehammer ble passert i fin stil og så fulgte  Hafjell, Kvitfjell, Hundorp (DaleGudbrand). Ved Kvam prøvde vi å få øye på statuen av Prillarguri som varslet bøndene om skottene slik at de ble stanset i 1612 .

I 1940 var det også harde kamper der mellom tyskerne og nordmenn og engelskmenn. så general Pellengahr fikk reist en ny støtte som minnet om at engelskmenn var  slått der to ganger. Han fikk ros av øverstkommanderende i Norge og sendte bilde til Hitler i Berlin, men den 8. mai 1945  ble revet ned og steiner og bronseplakett ble kastet i elva.

Vi var framme på Dombås kl. 12.20 og der ble det en god lunsj på Frichs kafeteria (med innlagt info av verten).

Det ble noen minutter fri før toget kom "dampende" inn på stasjonen kl. 14.10 og vi kunne sette oss ned i komfortable stoler og nyte utsikt og informasjon nedover den vakre Romsdalen. Banen er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Byggingen starteti 1912 med opptil 600 mann og enkel redskap og sto ferdig i full lengde i 1924.

Stadig kunne vi se hvordan Rauma kastet seg utfor den ene fossen etter den andre. Kjente navn som Lesjaskogvatnet (ligger på vannskilletmed utløp i begge ender!) og Bjorli vintersportssenter.

En severdighet, som vi ironisknok ikke ser mye til da det  er envendetunell inne i fjellet, men den berømte Kylling steinbue-bru kunne vi se ogfotografere, for toget slakket av på farten når det var nødvendig.

Og hvem kunne vi takke det for? Jo, den utrettelige Tom hadde snakket med konduktøren på stasjonen, fått vite at toget var et vanlig tog uten innlagt turistinfo, men med sin medfødte sjarm får han det endret til turistversjonen med innlagt informasjon, sakte fart og brosjyrer, ja, dengutten!

Vi skulle kunnet oppleve å se den berømte Trollveggen ogRomsdalshorn, men lave skyer og regn satte en effektiv stopper for det, så i Åndalsnes bar det rett i bussen med kurs for Molde.

En båttur ble det også fraÅfarnes til Sølsnes, men  det viste seg fort at det ikke var Taxfree-salg ombord (og heller ikke på de senere båtturene dessverre)

Bussen svingte opp foran Quality Hotel Alexandra og snart var vi installert på pene rom. Vi så ikke noe til den vakre fjellrekken på andresiden av fjorden for et Cruiseskip med et utall av dekk og lugarer stengte fordet.

En deilig treretters middag ga mulighet til nye bekjentskaper.Spørrekonkurransen skulle belønnes, men som vinneren sa, med Google påmobiltelefonen, så er det ikke lenger lett å stille spørsmål som stiller allelikt. Det har vært en lang og opplevelsesrik dag, så de fleste tok tidlig kvelden. Forventningene til resten av turen er store nå !

Tirsdag 2.juni.

Vi står  kl. 09,00 klar for en bussrunde i byen med lokal guide, Jonas, en sprek pensjonert lærer som visste alt om byen og byens historie. Riktignok kjørte vi i de samme veiene opptil flere ganger, men til gjengjeld fikk vi høre om steder vi ikke fikk sett. I1940 var Molde sentral som havn for allierte militærtransporter, men mest kjenter nok at Norges gullbeholdning på  49 (!)tonn som var fjernet fra Norges bank natten til 9. april (til tyskernes storeoverraskelse og fortvilelse) på forskjellig vis var transportert hit, her ble lastet over på skip for videre transport. Så godt som hele byen ble utslettet av gjentatte tyske bombeangrep. Ellers er byen kjent for Glamox fabrikker,Røkkeløkka (Molde stadion) og Seilet hotell. Vi kjørte opp til Vardenutsiktspunkt (412 moh) hvor vi fikk et fint inntrykk av byen og de flotte omgivelsene

På nedturen stoppet vi kl. 10.00 på Glomstua hvor kong Haakon og kronprins Olav oppholdt seg i aprildagene 1940. Her er også den berømteKongebjørka (den opprinnelige ble sagd ned av vandaler i 1983)  som vi alle nok har et forhold til og som inspirerte Nordal Grieg til å skrive diktet Kongen : "Slik vil kongen leve for oss, ved en sølvblek bjørkestamme, mot en naken vårskogs mørke, står han ensom med sin sønn. Tyske bombefly er over."( )

I det hele tatt var det en pen by vi fikk se med noe gammelt som sto igjen etter bombingen og mest nytt, før vi tok avskjed med vår guide og satte kursen for Atlanterhavsveien, et fantastisk veiprosjekt som i 2005 ble kåret til "Århundrets norske byggverk" og som omtales som verdens vakreste bilreise!

Men først var det solid lunsj på Bryggjen i Bud med to slags fiskeball, pølse, bacon,, kålrot mm. Her fikk vi også en historietime om stedet på kjøpet.

Under krigen bygde tyskerne ved bruk av russiske krigsfangeret kystfort med fire store kanoner og flere små. For å få frie skuddfelt ble det meste av husene revet og folk flyttet ut.

Gode og mette tok bussen oss ensving oppom festningen slik at vi kunne beskue anlegget. 

Det ble ikke tid til å gå innom Kystkulturmuseet på stedet, men interessant var det likevel.

Og så Atlanterhavsveien da, den er ikke sålang, ca 8,5 km, men et imponerende stykke arbeid. PÅ returen stoppet vi midtveis på Eldhusøya hvor alt var lagt tilrette med turistanlegg og en fintanlagt "vei" til en spasertur rundt øya. Tid til litt i kroppen (ogkoppen) var det også før vi nå la  veien  tilbakeom Silnes og Eide. Mye fint å se underveis til hotellet.

En ny god middag, hyggeligprat, en drink eller øl i baren og så var den dagen også over. Advarsel fra"ledelsen" om tidlig start i morgen.

Onsdag 3.juni.

En deilig frokost , men det regnet så vi kom oss raskt inn i bussen og var klar til avmarsj 08.20. Tilbake til Åndalsnes og en rask tur opp langs Rauma for om mulig se Trollveggen i dag, men den gang ei, like lave skyer, like trist regn og 9 grader, men vel verd et forsøk og en kvikk tur innom besøkssenteret.   Nå bar det oppover Isterdalen og forbi Stigfoss. Nå skulle vi beskue fjellene Dronninga, Kongen og Bispen, men også dehadde gjemt seg bak skyer, så vi får holde oss til prospektkort og turistbrosjyrer.Men Trollstigen fikk vi med oss.

Fantastisk veistrekning  åpnet i 1936 med 11 buktende svinger. Det var nok noen som hadde sug i magen når de kom i yttersving, men det gikk bra og det ble stopp på infosenteret 10.25. Nå var det bare 6 grader, noe som sank til 4 grader og snø når vi var på toppen. På utsiktsplattingen, som også er et flott byggverk  vrengte paraplyene seg fort vekk, så oppholdet utenfor bussen ble kort, uff for et vær 

Så bar det ned til Valldal og ferjen  (12.30) Linge/Eidsdal før vi på ny klatrer opp og kommer til Eidsvannet som har vært vår ypperlige guideToms drømmested i mange år (faktisk står fiskene der og venter med lengsel på at han skal komme og dra de opp). Her hadde han planlagt en stopp med besøk på gården tett ved veien, men det ble droppet pga. været, og synd var det. Vel, det bar videre (veiens høyeste punkt er på 620 meter) og så var det spennende : er det god sikt og er det noen Cruiseskip utenfor Geiranger ?

Jo, da, skydekket lå høyt nok og i første sving på Ørneveienlå utsiktsplattingen "Ørnesvingen" (13.20) og vi kunne se at hele 3 skip lå for anker! Som en ekstra bonus kom Hurtigruten på vei innover. Utsikten overfjorden var fantastisk, men været var skikkelig surt her også. Desto hyggeligere var det derfor  etter ytterligere 8,6 km og 11 slyng  på Ørneveien  å svinge inn foran Union Hotel og sette oss tilbords og avnyte en deilig lunsj. Rett ved hotellet ligger Norsk Fjordsenter ogdet besøket ble en interessant opplevelse der kl. 16.00. 

Så bar det tilbake til hotellet hvor vi fikk tildelt rom.  Middag av klasse også denne gang, og så"same procedure as always"  etter egne valg. Vi ble anbefalt å ta en tur ikjelleren for å beskue hotelleierens veteranbilene og der var det mye nostalgi å skue.

Torsdag4.juni

Frokost kl. 08.00 i hyggelig selskap før vi hadde litt tid til egen disposisjon. Også her var det lagt opp en fin spaservei (dvs. egentligen trapp med 302 trinn, så ikke noe for rullatorer her)  langs elva og fossen ned til kaia. Det var heller ikke nå noe supervær. så ventetiden ble brukt til en kaffekopp  og/eller butikkbesøk fram til ferjeavgang11.05

Turen tar vel en time. Det var så surt at noen tur på dekk fristet ikke men vi  kunne beskue fossene"De syv søstre" (som var svært slanke dennegang på grunn av sen snøsmelting),men Friaren på motsatt side var mer vår-yr. De fraflyttede gårdene høyt oppe og nede ved fjorden ga inntrykk av hvilket slit det må ha vært å brødfø seg her.

 I Hellesylt tok vi plass i bussen igjen og etter en stund kom vi til Grodås og Hornindalsvannetsom er Europas dypeste innsjø med sine 510 meter, dvs at  bunnen ligger 450 under havets overflate !

Så bar det oppover igjen for n'te gang.  Og nå ble det litt av en tur i norsk natur !

Steder vi passerte i jevnt tempo var Stryn, Loen (husk raset  i 1905 hvor det raste 870 000 tonn stein ned i Loenvatnet, flodbølge 40 m høy, 52 døde (av 61) ogi 1936 på samme sted da 1 mill kubikkmeter raste ut og ga flodbølge på 70meter, 74 døde), Olden, Utvik og Utvikfjellet (630 m), Byrkjelo og Skei (ogr egnet gjorde det trutt og jevnt).

Der var det stopp og lunsj hos Audhild Vikens Vevstogo med ekte Vestlandskost. Hun hadde en stor butikk med mye fint, så her ble det nok handlet inn julegaver og annet av noen og enhver. Det ble en god time der før vi dro videre. Nå  var neste stopp på Bremuseetsom også hadde mye å vise fram.  

En rask tur nedom Bokbyen (landets første) for en kikk gjennom bussvinduet på den, før vi  kjørte gjennom Fjærlandtunnellen (6,3km) og kom til Sogndal 18.00 hvor vi ble innkvartert på Quality Hotel Sogndal. Her var noe på gang for så mange bunadkledde har jeg ikke sett. Det viste seg å være ungdom som feiret sin skoleavslutning, et flott innslag.  Middagen var som forventet (vi begynner å bli bortskjemte), og kveldens utskeielser fulgte vanlig mønster.

Fredag 5.juni 

Tidlig frokost og start kl. 08.00. Dagen bød på overraskelser:

1. Det er sol !!

2. Den planlagte ruten over Sognefjell kan ikke tas, da veien ikke erbrøytet ferdig etter flere dagers  snøfall.

 Veien over Filefjell var stengt på grunn av veiarbeider, så reiseleder og sjåfør stikker hodene sammen og resultatet ble som følger: Kaupanger, ferje Munnhelleren/Fodnes, (reisen sprites opp med spørrekonkurranse av Per Breen, mye artig der). Årdalstangen, Øvre Årdal med kort stans på utsiktspunkt før vi dro overfjellet til Tyinkrysset (hvor det også var veiarbeider) og videre forbi Lomen til Fagernes hvor det blir lunsj på  FagernesGjestegård.

Nå gjenstår bare en transport-etappe tilbake til startpunktet, noe som det synes som de fleste har innstilt seg på,  ut fra roen som har falt over den ellers vitale forsamlingen.

På den siste strekningen mot byen  ble det utvekslet hilsener og takk til sjåfør, turkomite og hilsener  til/fra oss alle.

Bussterminalen kl. 16.00 etter i alt ca. 1300 km (nesten somfra Oslo til Paris)

En alle tiders tur er til ende, synd for vi var blitt en så fin gjeng at turen for vår del gjerne kunne vart et par dager lenger. MEN, vi kan alltids glede oss til hva den utmerkede turkomiteen vil finne på neste gang ! Vi venter i spenning.

Liv og Per Langseth

   

 

 

 

Med Peer Gynt til Norges Perler 1. til 5. juni 2015